A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 147 milliós bírságot szabott ki a Dettol termékcsalád forgalmazójára, amiért a járványhelyzetben megalapozatlan állításokkal reklámozta fertőtlenítőszereit.

A GVH szerdai tájékoztatása szerint a nemzeti versenyhatóság vizsgálata megállapította, hogy a Reckitt Benckiser Kft. megtévesztette a fogyasztókat az általa forgalmazott Dettol termékcsaládba tartozó biocid termékek – antibakteriális felülettisztító spray-k és kendők, kézfertőtlenítők és szappanok – népszerűsítésekor.
A reklámok nagyfokú hatékonyságot állítottak, a cég ugyanakkor ezt a hatást az eljárás során csak a baktériumok esetében tudta elfogadhatóan igazolni.
Jogsértőnek bizonyult annak módja is, ahogyan a termékeket a vállalkozás a Heim Pál Gyermekkórház logójával és ajánlásával népszerűsítette. Bár a logót és a “Heim Pál Gyermekkórház ajánlásával” szlogent a cég a felek közötti marketing-megállapodás keretében használhatta, a feltártak nem támasztották alá, hogy a termékek ajánlása szakmai ellenőrzést vagy vizsgálatot követően, megalapozott szempontok alapján történt, ahogyan egy átlagos fogyasztó gondolhatta. A logó és szlogen így megtévesztő üzenetet közvetített a vásárlók felé.
A tisztességtelen gyakorlatokért a GVH Versenytanácsa 147 millió forint versenyfelügyeleti bírságot rótt ki a Reckitt Benckiser Kft.-re. A döntés figyelembe vette a többi között, hogy a több évig tartó reklámkampány érezhető hatással volt az érintett piacra. A versenyhatóság tekintettel volt ugyanakkor arra is, hogy a vállalkozás az eljárás hatására önként módosította reklámgyakorlatát és részben elismerte a jogsértést.
A GVH közleményében kiemelte: mivel a járványhelyzet miatt a korábbiak sokszorosára emelkedett a kereslet a vírus elleni védekezést segítő termékek iránt, így az elmúlt időszakban fokozott figyelmet fordítottak erre a területre, különösen abban az időszakban, amikor még nem volt vakcina a Covid-19 ellen, így a fogyasztók kiemelten érzékenyek voltak a védelmet ígérő reklámüzenetekre.
Júniusban a hatóság százmilliós bírságot szabott ki hasonló okokból, és jelenleg is folyik a vizsgálat a Virostop spray ügyében.
Bár a Dettol termékekkel kapcsolatban jogsértőnek bizonyult reklámállításokat a forgalmazó már jóval a járvány előtt is alkalmazta, a GVH piaci felhívásának megfelelően elvárt lett volna tőle a fokozott óvatosság a járvánnyal érintett kereskedelmi gyakorlatok körében – jelezte a versenyhatóság.